Det har ikke skortet på superlativer i vurderingen av Johann Sebastian Bachs messe i h-moll. “Sannsynligvis det største musikalske kunstverk verden har sett,” skrev en tysker for to hundre år siden. Mange storslagne musikkverk har sett dagens lys senere. Men det er ikke lenge siden den norske musikkhistorikeren og Bach-spesialisten Ove Kr. Sundberg uttalte at messen hører til blant de “mest ruvende manifestasjoner på musikkens område”, og at den er “Bachs kirkemusikalske testamente og kronen på hans livsverk”. I 2015 ble originalmanuskriptet tatt inn i UNESCOs verdensarvliste.
Særlig på grunn av de store kravene til koret har Bachs h-mollmesse vært omgitt med en nærmest fryktblandet respekt. Da Bachs store verker ble gjenoppdaget omkring 1830, fikk pasjonene raskt sine fremføringer. H-mollmessen måtte derimot vente helt til 1859 på sin første konsert i Tyskland. Til Norge kom den først langt ut på 1900-tallet, og sist det ble fremført i Stavanger, var i 2016. Denne gangen blir det i tillegg fremført med barokkorkester. Derfor blir konserten under Ghislain Gourvennecs ledelse ikke så lite av en musikkbegivenhet.
Varighet: 2 1/2 time, inkludert pause
Kjøp billett her:
https://www.linticket.no/page/no/20/894/8344
Medvirkende:
Stokka kantori
Siri Karoline Thornhill, sopran
Ebba Rydh, alt
Erlend Tvinnereim, tenor
Leif Jone Ølberg, Bass
Akantus ensemble:
Barokkfiolin: Laima Olsson, Stefan Lindvall, Frida Drevland Tømmerberg, Åsne Fluge James, Carole Marie Harris, Hedvig Christiansen
Barokkbratsj: Beatrice Siegrist Bjørnsen, Maren Hyldmo
Barokkcello: Liv Opdal, Martinus Nygård
Bass: Ivan Zavgorodniy
Traverso: Torun Torbo, Eirik Siegrist Oliver
Barokkobo/Obo d'amore: Anna Starr, Philip Riodan, Yurie Aramaki
Barokkfagott/Kontrafagott: Jane Gower, Trond Olaf Larsen
Barokktrompet: Justin Bland, Frank Braafhart, Espen Behrens
Naturhorn: Steven James
Pauker: Bastien Riquebourg
Claviorganum : Magnus Hoel Lende
Cembalo: Ola Ohm
Ledelse: Ghislain Gourvennec