Tekstene
Evangelietekst: Joh 2,1–11
Lesetekst 1: 1 Mos 1,26–31
Lesetekst 2: Åp 21,1–6
Utdrag fra talen (Hør hele talen HER)
Mennesker i Guds bilde
«La oss lage mennesker i vårt bilde!», leste vi fra 1 Mos. Mennesket ble skapt til slutt. Skapt med en slags likhet med Gud. Mennesket er den eneste skapningen Gud snakker med, og den eneste han gir et oppdrag. Ikke bare det, oppdraget er at vi skal styre over alt det andre han har skapt, både planter og dyr. Vi står i en særstilling i skaperverket.
Alt som vokste, var gitt oss til mat. Når vi leser disse versene fra 1 Mos, kan vi få inntrykk av at det bugner.
Det er servert! Men så ble mennesket sultent på noe annet.
En ny bordsetning
Det gikk som det gikk med den første skapelsen, og i Åp 21 leste vi at den første himmelen og jorden skal bli borte når Gud gjør alle ting nye. Tilgangen til livet, som ble tatt fra oss da mennesket valgte å styre på egen hånd (1 Mos 3,22–24), skal gis oss på nytt: «Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann» (Åp 21,6b). Og det er ikke et kar med livets vann, men en kilde med livets vann. Det kommer stadig nytt vann, slik det er med kilder. Det levende vannet er for alle som tørster.
Det er servert! Hvor tørst er jeg?
Overflod av glede
Også i evangelieteksten kan vi se den tjenende Gud som serverer, det beste, og i overflod. I et selskap som allerede hadde drukket opp all vinen som var, gjør Jesus kanskje så mye som 600 liter vann om til vin. Hvis en gjennomsnittlig gudstjeneste i Stokka var den festen som allerede hadde drukket opp alt som fantes av vin, så hadde hver av gudstjenestedeltakerne fått 10–12 flasker vin til! Det er en overflod og en overdådighet over dette underet, der Jesus bringer gleden og festen tilbake til gjestene.
Johannes sier at vinunderet også forteller noe om hvem Jesus er. Han sier at han ikke mangler noen ting. At Jesu første under skjedde i en bryllupsfest, forteller i tillegg at Gud er opptatt av glede. Heller ikke på dette området mangler han noe. Han er overflod, og inviterer oss stadig til ny glede.
Det er servert! Vil du ha?
Vil du leve dette overflodslivet, eller vil du leve kun det livet du selv og alene er i stand til å skape?
«Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod», sier Jesus (Joh 10,10).
Herligheten åpenbart
Dagens prekentekst er en del av den store fortellingen om Guds herlighet. Evangelieteksten i dag avslutter med at «Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham.» Har denne herligheten noe med overfloden å gjøre? Ordet herlighet går som en rød tråd gjennom hele Johannesevangeliet: Alt som skjer med Jesus, fra inkarnasjonen og frem til korset og oppstandelsen, blir forstått som en åpenbaring av Jesu herlighet. I den store forbønnen i Joh 17 sier Jesus: «Far, […] gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til» (Joh 17,1–5). Begrepet herlighet tar oss tilbake til tiden før tiden, til begynnelsen, opphavet og opprinnelsen: Før verden ble til.
Gjenreist bilde
Salme 8 sier mye om den herligheten Gud tiltenkte oss mennesker (Sal 8,4–10). Mennesket ble skapt i Guds bilde, og fikk del i både Guds herlighet og Guds makt: «Du kronet ham med herlighet og ære … Du gjorde ham til herre … alt la du under hans føtter».
Mennesket er skapt i Guds herlige bilde, men gudsbildet i oss skinner ikke alltid frem med det lyset og den klarheten som får oss eller andre til å tenke på Guds herlighet. Julens store budskap er at Gud har gjenreist sitt bilde på jorden ved å gi oss Sønnen, sant menneske og sann Gud, han som er «utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen», som det står i Hebreerbrevet (Hebr 1,3).
Innenfrablikket
Når disiplene ser Jesu herlighet utfolde seg under bryllupet i Kana, da ser de ikke bare noe som ligner på Gud. De ser Gud. Men fortellingen om det som skjer i Kana slutter ikke med at disiplene ser Gud. Det er også slik at Gud ser disiplene. Gud ser dem gjennom Jesu øyne. Og Gud ser ikke bare disiplene, han ser brudeparet, gjestene, den overraskede kjøkemesteren, Maria, tjenerne, huset, landskapet utenfor, alt dette blir sett av Gud gjennom Jesu øyne.
Vi er vant til å tenke at Gud ser verden utenfra, fra et sted i verdensrommet, fra himmelen, eller fra en annen vinkel. Men evangeliet viser oss at Gud ser verden innenfra. Gud ser verden, menneskene, objektene, naturen, dyrene og alt som er, fra menneskets perspektiv: innenfra.
Strømmer av levende vann
Når Gudsbildet i oss fornyes gjennom Jesus, inviteres vi på nytt til å leve ut gudbilledligheten og herligheten som ligger i denne. Og når vi sier ja til invitasjonen til å leve i og å leve ut gudbilledligheten, så vil vi oppdage og merke mer og mer hva overflod er. «Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann» (Joh 7,38).
Mennesket skjønte aldri hva det sa nei til i hagen – de ble lurt trill rundt. Djevelen lurte menneskene til å tro at de måtte bukke og skrape og slave for Gud, mens Guds tanke var at vi skulle være medarbeidere. «Du satte ham lite lavere enn Gud … kronet ham med herlighet … gjorde ham til herre» (Sal 8,6).
Mangfoldiggjøringens Gud
Fordi vi har denne lite lave enn Gud-herligheten i oss, så er potensialet som ligger i et menneske, enormt! Jesus har som mål at vi skal leve produktive liv. I lignelsen om såmannen i Matt 13, én av flere lignelser om himmelriket og om hvordan dette vokser, forespeiler Jesus oss 30, 60 og 100 ganger så store resultater som det vi legger ned av innsats, når vi sier ja til å være hans medarbeidere (Matt 13,18–23). Nøkkelen til dette potensialet ligger i overflods-fellesskapet med Jesus. Sammen med Jesus er det at vi kan skape endringer i verden, fordi det vi gir, er det som vi mottar fra ham. Det er ikke snakk om være drevet av ambisjoner om suksess, men om å oppdage hvem du er i Gud.
Når jeg søker ham og lever ham ut, søker ham og lever ham ut – gjøre, høre, gjøre, høre, så vil jeg bære mye frukt. Jo mer jeg virkeliggjør mitt gudgitte potensial, jo mer vil han betro meg: «For den som har, skal få, og det i overflod» (Matt 13,12). Jesus vil at vi skal leve i overflod og være ressurser for menneskene vi lever blant: utstrålingen av Guds herlighet! Intet mindre.
Helt fra den gangen Gud drømte om mennesket, var hans største ønske at alt hans skulle være vårt. Vårt til å få og å ha og vårt til å gi videre.
Det er servert! Det er alltid servert, så ta imot!
Innspill til samtale
- Dersom du skulle ha forklart noen hvem Gud er, ville du ha beskrevet en overflods-Gud?
Uansett hva svaret ditt blir, tenk gjennom og snakk med andre om hvorfor din beskrivelse av Gud – som er din opplevelse av Gud – er som den er!
- Hvor tørst er du på det livet Gud byr deg?
Er gudsrelasjonen din det viktigste du har?
Hvis ikke, hva slags omprioriteringer er nødvendige for deg?
- Kan du se for deg Guds egen herlighet strømme gjennom deg og ut til andre?
Hvordan ser dette ut, i så fall, for dem som møter deg og lever sammen med deg?
- Guds drøm er å dele alt med deg. Samsvarer det med din drøm?